Prix de l'année au Québec
Quebec Wrestling Awards

 

Top 50 Lutteurs Indépendants du Québec 2008 / 2008 Top 50 Quebec Indy Wrestlers

#1

#2

#3

Kevin Steen

El Generico

Frany the Mobster

#4-Don Paysan
#5-Sylvain Grenier
#6-LuFisto
#7-Samson
#8-Stupified
#9-Tank
#10-Beef Wellington
#11-Sexxxy Eddy
#12-Exess
#13-Shayne Hawke
#14-Jimmy Stone
#15-Player Uno
#16-Jagged
#17-Shane Matthews
#18-Alex Price
#19-James Kraven

#20-Marko Estrada
#21-Pierre-Carl Ouellet
#22-Jake Matthews
#23-Nova Cain
#24-Chakal
#25-Viking
#26-Mike Sydal
#27-Van Hawk
#28-Max Boyer
#29-Twiggy
#30-Michael Von Payton
#31-Joshua Aero
#32-Jay Phenomenom
#33-Pee Wee
#34-Kid Rock
#35-Alex Silva

#36-Guil Reno
#37-Jeremy Barnoff
#38-La Parfaite Caroline
#39-X-Ode Pat Guénette
#40-Handsome JF
#41-Cheech
#42-Gorgeous Mike
#43-Cloudy
#44-Traver
#45-Green Phantom
#46-Bishop
#47-Vanessa Kraven
#48-Busty Love
#49-Giovanni
#50-Le Mobster

 

Notes :
Il s'agit de la 4e fois en 5 ans que Kevin Steen remporte le prix du meilleur lutteur au Québec et une 6e année consécutive dans le Top 3. Pour El Generico, il s'agit de sa 6e année consécutive dans le Top 5. Pour Sylvain Grenier, Samson, Stupified et Beef Wellington, il s'agit d'un premier Top 10. Finalement, il s'agit d'un premier Top 50 pour Van Hawk, Alex Silva, Kid Rock, Pee Wee, Busty Love, Cheech, Cloudy, Jay Phenomenom et Traver.

Notes:
This is the 4th time in 5 years that Kevin Steen wins the award for best wrestler in Quebec and a 6th consecutive year in the Top 3. As far as El generico is concerned, this is his 6th year in a row in the Top 5. It is a first Top 10 for Sylvain Grenier, Samson, Stupified and Beef Wellington. Finally, 2008 is the first year in the Top 50 for Van Hawk, Alex Silva, Kid Rock, Pee Wee, Busty Love, Cheech, Cloudy, Jay Phenomenom and Traver.

Steen et Generico ont remporté les titres par équipe de la ROH en plus de s'affirmer en simple, Steen à la ROH et Generico principalement en Europe et au Japon pour Dragon Gate. Les 2 ont d'ailleurs été champions de la IWS au cours de l'année et Steen a aussi remporté le titre de la ISW. Si Steen utilise sa rudesse à bon escient, Generico pour sa part se démarque par sa haute voltige, les 2 étant considérés parmi les meilleurs au monde dans leur catégorie. Franky a lutté à la IWS et à la NCW. Il a aussi eu l'un des meilleurs matchs cette année contre AJ Styles et Don Paysan et commence à se faire remarquer par la WWE. Parlant de Paysan, il est devenu champion de la NCW et a eu une très bonne rivalité et avec Samson et avec Franky.

LuFisto a probablement connue sa plus grosse année, surtout aux états-Unis. Elle a entre autres lutté contre les 3 Dudleys. Sylvain Grenier a connu pour sa part son année la plus occupée au Québec. Au passage, il a remporté les titres par équipe de la NCW, le titre de la NCW et a eu un excellent match face à Abyss. C'est Samson que Grenier a battu pour le titre de la NCW. Samson était champion pour la première fois et sa rivalité avec Paysan a fait de lui le plus détesté au Québec. Stupified a remporté les titres par équipe de CHIKARA et de la IWS en plus d'avoir 2 dark matchs à la ROH. Tank a été champion à la FCL, champion Inter-Cités à la NCW en plus d'avoir une grosse rivalité avec Nova Cain. Finalement Beef Wellington a été le lutteur le plus détesté de la IWS à travers sa rivalité avec PCP Manny en plus de mettre la main sur les titres par équipe de la CZW avec Greg Excellence.

Eddy a principalement lutté à la IWS en 2008, mais a aussi fait sentir sa présence à la ALF, mariant Anna Minoushka en plein milieu du ring. Exess a lutté pour la IWS et la MWF. Il a eu une bonne rivalité avec Shayne Hawke mais a connu une moins grosse année que par les années passées ce qui explique qu'il n'est pas dans le Top 10. Hawke a également lutté pour CHIKARA en plus de devenir un joueur de plus en plus important au Québec, certainement grâce à l'expérience qu'il prend aux états-Unis. Jimmy Stone fait partie de la nouvelle ère de la NCW. Il a eu une rivalité avec Handsome JF et a été champion Inter-Cités de la NCW. Player Uno, en plus d'avoir été champion par équipe avec Stupified a aussi fait partie d'un des matchs de l'année avec celui-ci. 2.0 ont lutté pour la CZW en plus d'avoir été en Europe pour CHIKARA. Ils ont également fait leurs débuts à la PWG. Alex Price a tant qu'à lui remporté le titre de la R2W tandis que James Kraven a lutté un peu partout, faisant entre autres équipe avec Guil Reno à la NCW. Marko Estrada a pour sa part continué de lutter à la R2W en plus de faire équipe avec Joshua Aero à la IWS.

PCO a obtenu pour une 2e année consécutive un dark match à la WWE, en plus d'avoir continué à lutter en Angleterre. De plus, il a fait partie du gala anniversaire de la NWA et de faire quelques apparitions au Québec. Jake Matthews a principalement lutté pour la NCW cette année, toujours accompagné de sa charmante Lolipop. Il y a remporté le titre Triple Couronne. Nova Cain a connu une excellente année, sûrement sa meilleure en carrière, alors qu'il s'est établit comme un des plus détestés à la NCW. En plus d'avoir remporté le titre Inter-Cités, il a amené sa rivalité avec Tank un peu partout en province. Chakal fut égal à lui-même, livrant toujours d'excellents combats et en continuant à se faire haïr par la foule de la NCW. Viking a connu des hauts et des bas, quittant et revenant à la IWS au cours de l'année. Le reste du temps, il l'a partagé à la MWF et aux états-Unis, surtout à la IWA Mid-South.

Mike Sydal est devenu en 2008 l'un des bons lutteurs de haute-voltige au Québec, en se démarquant surtout à la MWF où il a remporté le titre Junior. Même chose pour Van Hawk qui en plus de lutter pour sa fédération mère, la GEW, a lutté un peu partout au Québec, soit à la FCL, ALF et MWF pour n'en nommer que quelques unes. Max Boyer aurait pu se retrouver plus haut au classement s'il n'avait pas décidé de se retirer suite à sa rivalité avec Kevin Steen à la IWS. Il aura détenu le titre Canadien de la IWS durant cette période. Twiggy en a surpris plus d'un cette année en faisant partie d'un des matchs de l'année face à son mentor, El Generico, en plus d'avoir remporté les titres par équipe de la IWS avec Franky the Mobster. Michael Von Payton a pour sa part principalement lutté à la ALF avec Misty Haven ainsi qu'à la ISW.

Joshua Aero a tout comme Boyer, perdu beaucoup de place au classement en se retirant du monde de la lutte à l'automne. En 2008, il a surtout lutté en équipe avec Marko Estrada sous le nom de Maritime Express. Jay Phenomenom a connu une solide année dans la division par équipe de la NCW étant champion par équipe à 2 reprises avec son partenaire Karl Briscoe. Toujours dans la division par équipe de la NCW, Kid Rock et son partenaire Gorgeous Mike ont aussi connu du succès en remportant les titres. Ils ont aussi lutté à la FCL. Même chose pour Guil Reno, qui lutte en équipe avec James Kraven à la NCW et qui a été champion par équipe de la FCL avec son frère Brian. Pee Wee a enfin été reconnu pour son travail acharné en grimpant les échelons dans la région de Québec, devenant même champion de la R2W pour une partie de l'année. Alex Silva est un des meilleurs jeunes prospects au Québec. Fils de l'ex-lutteur Tommy Rose, il fait déjà sa marque aux états-Unis, ayant remporté un titre à Hawaii.

Jeremy Barnoff, aussi connu sous le nom du Prophet lutte principalement à la MWF et à la SWR. La Parfaite Caroline a certainement réalisé un rêve cette année en devenant championne de la ALF et se retrouve dans le Top 50 pour une 2e année consécutive, rejoignant un groupe sélect de filles qui ont réussi l'exploit, soit LuFisto, Vanessa Kraven et Kacey Diamond. X-Ode Pat Guénette a choqué tous les fans de Valleyfield en se tournant contre son ami Marvelous Jeff, mais aussi contre sa propre mère qui est co-propriétaire de la MWF. Il est devenu la personne la plus détestée à l'ouest de Montréal. Handsome JF a fait un retour à Montréal en 2008, luttant pour la NCW où il a été nommé découverte de l'année. Il lutte aussi à la FCL et a eu un excellent combat face à Don Paysan à la CWC de Sherbrooke.

Pour la première fois de son existence, 2 Américains font partie du Top 50. Il s'agit de Cheech et Cloudy qui ont connu beaucoup de succès à la IWS en 2008. Ils ont même fait partie d'un des matchs de l'année, un TLC à Un F'NSanctionned. Gorgeous Mike, dans l'équipe Pretty in Pink avec Kid Rock a connu une belle année, étant d'ailleurs voté 3e finalistes au titre de meilleur équipe. Traver, qui est sans aucun doute le plus beau talent naturel à Jonquière fait son entrée dans le Top 50. Moins bien connu que d'autres par son emplacement, il n'a cependant rien à envier aux meilleurs lutteurs de haute-voltige du Québec, voir du Canada. Green Phantom a continué à garder le fort pour la IWS en plus d'avoir un dark match pour ROH.

Bishop, après avoir eu le plus long règne de champion à la NCW, est redescendu quelque peu au classement, mais demeure un incontournable dans sa fédération. Vanessa Kraven, même si elle a été votée au 8e rang chez les filles, demeure impressionnante en comparaison aux hommes, raison pourquoi elle est la 3e femme dans le Top 50. Elle a entre autres fait une tournée au Japon en 2008, ce que peu de gens peuvent se vanter. Il faut savoir que ce n'est pas le même comité qui vote pour les 2 classements. Busty Love a connu une belle année à la NCW remportant le titre Triple Couronne, Giovanni a continué à faire partie de l'élite dans la région de Québec et finalement, le vétéran Mobster a lutté presque toute l'année pour la ICW, avant de se retirer à la fin de l'année. Il aura fait partie de la ICW tout au long de sa carrière.

Steen and Generico won the ROH tag titles and also had success in single competition, Steen for ROH and Generico mainly in Europe and for Dragon Gate in Japan. Both of them became IWS champion during the year while Steen also won the ISW title. Steen is now known as one of the best brawler in the World and Generico of course is one of the best flying wrestler. Franky wrestled for IWS and NCW. He had one of the best match this year against Styles and Paysan and started to get notice by WWE. Speaking of Paysan, he won the NCW title and had very good feuds with Franky and Samson. LuFisto probably had the best year of her career, mainly in the States, where she fought against the 3 Dudleys. Sylvain Grenier had a very busy year on the Quebec indy scene. He had won the NCW title, the NCW tag titles with Rob Conway and had a excellent match with Abyss. Grenier beat Samson for the NCW title. But even with that loss, Samson was on top at NCW, becoming champion for the first time and having a feud with Paysan that made him the most hated wrestler in Quebec. Stupified held the IWS and CHIKARA tag titles. He also had 2 dark matches with ROH. Tank was FCL champion and NCW Inter-Cities champion, while having a good feud with Nova Cain. Finally Beef was the most hated wrestler in IWS feuding with PCP Manny all year long and he also won the CZW tag titles with Greg Excellence.

Eddy mainly wrestled for IWS in 2008, but also wrestled for ALF as well, tying the knot with Anna Minoushka on his way there. Exess wrestled for IWS and MWF. He had a good feud with Shayne Hawke, but overall, didn't have a big year like he was used to over the past years, explaining why he's not in the Top 10. Hawke also wrestled for CHIKARA, bringing back the experience he's getting there in Quebec, where he's beginning to be a very important player. Jimmy Stone is part of the new era in NCW. He had a feud with Handsome JF and was Inter-Cities champion. Adding to the tag championships he won with Stupified, both were involved in one of the match of the year. 2.0 wrestled for CZW and also in Europe for CHIKARA. They also made their debuts in PWG. Alex Price won the R2W title while James Kraven wrestled for a lot of promotions, while teaming with Guil Reno in NCW. Marko Estrada continued to wrestle for R2W and to team with Joshua Aero in IWS.

PCO had a dark match with WWE for a second year in a row. He also wrestled in England during the year as well as for the NWA anniversary show while doing some appearences in Quebec. Jake Matthews mainly wrestled for NCW, always with his lovely Lolipop. He won the Triple Crown title. Nova Cain had a very good year, probably his best, as he became one of NCW's most hated wrestler. He won the Inter-Cities title and had a feud all over the provnce with Tank. Chakal, as usual, had good matches and was one of the most hated for NCW. Viking had ups and downs, leaving and coming back to IWS during the year. He also wrestled for MWF and in the States for IWA Mid-South.

Mike Sydal became this year one of the best flying wrestler in Quebec, shining mostly for MWF where he won the Junior title. Same goes for Van Hawk, who not only wrestled for his home promotion GEW, but in a few other places like FCL, ALF and MWF. Max Boyer would have been higher in the ranking if he had not decided to retire after his feud with Kevin Steen in IWS. He held the Canadian title during that period. Twiggy surprised a few this year by being part of one of the match of year against his professor El Generico. He also won the IWS tag titles with Franky the Mobster. Michael Von Payton wrestled mainly for ALF with Misty Haven as well as ISW.

Joshua Aero like Boyer lost a better ranking when he took the decision to call it quit in the fall. In 2008, he teamed with Marko Estrada as the Maritime Express. Jay Phenomenom had a good year in the NCW tag team division holding the belts twice with his partner Karl Briscoe. In the same division, Kid Rock and his partner Gorgeous Mike also held the titles. They wrestled for FCl too. Same for Guil Reno, who teamed with James Kraven in NCW and was tag champion with his brother Brian in FCL. Pee Wee's hard work finally paid off as he climbed his way on top of Quebec City wrestling, becoming R2W champion for some time. Alex Silva is one of the best young prospect in Quebec. Son of former wrestler Tommy Rose, he already made his way into United States, winning a title in Hawaii.

Jeremy Barnoff, also known as The Prophet, wrestled mostly for MWF and SWR. It was a dream come true for La Parfaite Caroline when she won the ALF title. She's in the Top 50 for the second year in a row, becoming the 4th women to do so, after LuFisto, Vanessa Kraven and Misty Haven. X-Ode Pat Guénette shocked everyone in Valleyfield when he turned his back not only on his best friend Marvelous Jeff but also on his mother, who is co-owner of the MWF. He then became the most hated guy west of Montreal. Handsome JF did a comeback in Montreal this year, wrestling for NCW where he was named newcomer of the year. He also wrestled for FCL and had a very good match against Don Paysan for CWC in Sherbrooke.

For the first time, 2 Americans are part of the Top 50. There are Cheech and Cloudy, who had success with IWS in 2008. They were involved in one of the match of the year, the Un F'N Santionned TLC match. Gorgeous Mike, with Kid Rock as Pretty in Pink, had a good year, being name the 3rd runner-up for tag team of the year. Traver, who is probably the best pure talent in Jonquière, enters the Top 50 for the first time. Not as known as some others due to his location, he's right up there with the best flying wrestlers in Quebec, if not Canada. Green Phantom is still one of the IWS main wrestler, having a ROH dark match in November.

After having the longest NCW title reign in its history, Bishop took a step down in the ranking, but is still a NCW top guy. Vanessa Kraven was ranked 8th amongst women but she is so impressive compares to men that she is the 3rd women in the Top 50. She did wrestle in Japan in 2008, a fact that very few can say. Let's not forget that it's not the same committee who votes for the 2 rankings, the Top 50 and Top 10. Busty Love had a good year for NCW winning the Triple Crown title, Giovanni continued to be part of Quebec City elite wrestlers and finally but not least, wrestling's veteran Mobster wrestled for ICW and retired at the end of the year. He has been with ICW since the beginning of his career.

 

2008 Top 10 Lutteuses Indépendantes du Québec / Top 10 Quebec Indy Women

#1

#2

#3

LuFisto

La Parfaite Caroline

Mary Lollypop

#4-Kacey Diamond
#5-Miss Danyah
#6-Sweet Cherrie
#7-Malicia Kalamity
#8-Vanessa Kraven
#9-Misty Haven
#10-Anna Minoushka

 

Notes :
Pour la 7e fois en 8 ans, LuFisto remporte le prix de la meilleure lutteuse. Il s'agit d'un 3e top 5 consécutif pour La Parfaite Caroline et Kacey Diamond. Il s'agit aussi d'un premier top 10 pour Mary Lollipop, Miss Danyah et Anna Minoushka. à noter que la gagnante de l'an dernier Stefany Sinclair a terminée au 12e rang due à son inactivité depuis plusieurs mois déjà.

Notes :
For the 7th time in 8 years, LuFisto has won the award for best female wrestler. This is the 3rd consecutive top 5 for La Parfaite Caroline and Kacey Diamond. This is also a first top 10 for Mary Lollipop, Miss Danyah and Anna Minoushka. We also have to note that last year's winner, Stefany Sinclair finished 12th this year due to her inactivity for many months now.


LuFisto a connu une très grosse année en luttant de façon régulière pour SHIMMER. Elle a aussi lutté face à Awesome Kong à la ALF en plus de remporter le titre de cette fédération. La Parfaite Caroline a pour sa part été championne de la ALF toute l'année jusqu'à sa blessure au mois de septembre. Mary Lollypop a connu sa meilleure année en carrière, devenant la lutteuse la plus populaire de la ALF, en plus de faire ses débuts en Ontario. Kacey Diamond est toujours aussi efficace, luttant pour la ALF et la JCW. Miss Danyah, de Toronto, a fait une entrée remarquée à la ALF en 2008, devant populaire très rapidement avec les fans. Sweet Cherrie est probablement la meilleure lutteuse à l'extérieur de la ALF. Elle a été championne presque toute l'année à la GEW, le 2e titre féminin en importance au Québec. Malicia Kalamity continue de semer la terreur à la ALF avec son clan. Elle lutte toujours également à la GEW. Vanessa Kraven n'a pas connu une grosse année dans la division féminine, ce qui explique sa 8e position. Son moment le plus fort étant son combat face à l'ancienne de TNA, Jaime D. Misty Haven a remporté la Coupe Sherri-Martel avec MVP, tandis qu'Anna Minoushka s'est attiré la foudre des fans grâce à son mariage avec Sexxxy Eddy. Elle a aussi fait ses débuts en Ontario et lutte pour la NCW.

LuFisto had a very solid year as she wrestled on a regular basis for SHIMMER. She also wrestled against Awesome Kong at ALF and she won the ALF title at the end of the year. La Parfaite Caroline was the ALF champion all year long prior to her injury in September that forced her to give up the belt. Mary Lollypop had her best year so far, becomming ALF most popular wrestler and making her Ontario debuts. Kacey Diamond is still one of ALF top girl. She also wrestled for JCW. Toronto's own Miss Danyah made her mark in ALF in 2008, becomming popular quite fast. Sweet Cherrie is probably the best female wrestler outside of ALF. She was the GEW women's champion, the second most important women's title in Quebec, almost all year long. Malicia Kalamity continued her reign of terror with her stable in ALF while wrestling for GEW, her home-based promotion. Vanessa Kraven didn't have a strong year in the women's division, explaining her low ranking. Her strongest moment in Quebec being her match against TNA's alumni Jaime D. Misty Haven won the Sherri-Martel Cup with Michael Von Payton. Anna Minoushka really got hated by the ALF fans when she married Sexxxy Eddy in the ring. She also made her debut in Ontario and she's still wrestling for NCW.

 

Prix de l'Année 2008 - Awards for 2008

 

Équipe de l'année / Tag Team of the year
Kevin Steen & El Generico

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: Super Smash Bros.
2e finaliste / 2nd Runner-Up: 2.0
3e finaliste / 3rd Runner-Up: Pretty in Pink

Steen et Generico remportent la palme de la meilleure équipe du Québec pour la 2e année consécutive. Ils ont finalement remporté les titres par équipe de la ROH. De plus, ils ont été nommé 2e meilleure équipe au monde par le Wrestling Observer. Dans les finalistes, on retrouve Super Smash Bros., Player Uno et Stupified qui ont remporté les titres par équipe de CHIKARA (Stupified étant Player Dos), ceux de la IWS et qui ont eu un dark match à la ROH à Toronto. 2.0 ont lutté pour CHIKARA et CZW tandis que Pretty in Pink ont détenus les titres par équipe de la NCW.

Steen and Generico won the tag team of the year award for the 2nd consecutive year. They finally became ROH tag team champions this year d they were also named 2nd best tag team in the World by the Wrestling Observer. The Super Smash Bros, Player Uno and Stupified, fished first runner-up. They won the CHIKARA tag titles (Stupified being Player Dos), the IWS tag titles and had a dark match for ROH in Toronto. 2.0 wrestled for CZW and CHIKARA while Pretty in Pink won the NCW tag titles.

 

Combat de l'année / Match of the year
Awesome Kong vs LuFisto

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: AJ Styles vs Franky the Mobster vs Don Paysan
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Up in Smoke vs The Untouchables vs Super Smash Bros
3e finaliste / 3rd Runner-Up: El Generico vs Twiggy

2 nouveautés pour la catégorie de match de l'année en 2008. Pour la première fois en 6 ans, Kevin Steen n'est pas impliqué dans ce match et pour la première fois en 8 ans, il s'agit d'un match de lutte féminine. En effet, Awesome Kong contre LuFisto à la ALF a été voté match de l'année au Québec. Kong est probablement l'une des 5 meilleures lutteuses au monde, tandis que LuFisto est la meilleure lutteuse au Québec depuis des années, la meilleure au Canada et l'une des meilleures lutteuses indépendante. LA ALF savait ce qu'elle faisait en les mettant l'une contre l'autre! AJ Styles vs Franky the Mobster vs Don Paysan fut définitivement le match de la soirée à la TOW au mois de décembre. Le TLC entre Up in Smoke, The Untouchables et Super Smash Bros fut le match de l'année à la IWS et à souler l'ire des fans présents au Medley. Finalement, El Generico face à Twiggy, le maître contre l'élève, a surpris bien des observateurs en étant le match de l'année à la ISW.

The 2008 match of the year was the scene of some first-timers in Quebec. For the first time in 6 years, Kevin Steen was not part of this match and for the first time in 8 years, the match of the year is an all-women match. Awesome Kong against LuFisto at ALF was in fact voted match of the year in Quebec. Kong is probably one of the best 5 women wrestlers in the World while LuFisto is the best Quebec female wrestler in the past years, the best in Canada and one of the best on the independant scene. ALF knew what they were doing when they made that match happened! AJ Styles vs Franky the Mobster vs Don Paysan was the match of the night at the TOW show. The TLC match between Up in Smoke, Untouchables and Super Smash Bros was the match of the year in the IWS and El Generico vs Twiggy, teacher vs student, surprised a lot of critics being match of the year for ISW.

 

Rivalité de l'année / Feud of the year
Beef Wellington vs PCP Manny

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: Nova Cain vs Tank
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Don Paysan vs Samson
3e finaliste / 3rd Runner-Up: Kevin Steen vs Max Boyer

Beef Wellington a connu une très grosse année 2008, surtout grâce à sa rivalité avec le propriétaire de la IWS, PCP Manny. Les 2 ont d'ailleurs fait partie d'un 6-man tag fans bring the weapons match. à cause de cette rivalité, Beef est devenu le lutteur le plus détesté de la IWS, ironiquement remplaçant ainsi Manny qui avait gagné la palme lors des 2 dernières années. Nova Cain vs Tank fut une rivalité qui s'est déroulé un peu partout au Québec, soit à la NCW, la FCL, la LLW et la ALF. Don Paysan contre Samson se sera déroulé principalement autour du titre de la NCW. Kevin Steen face à Max Boyer a permis aux fans de la IWS de voir plusieurs bons matchs au cours de l'année.

Beef Wellington had such a year in 2008 mainly because of his feud with IWS' owner PCP Manny. The two battled in a 6-man tag fans bring the weapons match last September. Because of that feud, Beef was the most hated IWS wrestler this year, award that ironicly Manny had won the last two years. Nova Cain vs Tank was a feud that was shown all over Quebec, with matches at NCW, FCL, LLW and ALF. Don paysan against Samson was build around the NCW title. Kevin Steen against Max Boyer aloud the IWS fans to see some of the best matches this year.

 

Lutteur le plus populaire / Most popular wrestler
El Generico

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: Kevin Steen
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Don Paysan
3e finaliste / 3rd Runner-Up: Twiggy

Dans une course très serrée, El Generico remporte le titre du plus populaire pour la 3e fois, la dernière fois étant en 2004. Le vote devait tenir compte de la popularité des lutteurs au Québec, mais notons que Generico est acclamée partout où il passe, que ce soit aux USA, en Europe ou au Japon. Son partenaire Kevin Steen arrive bon deuxième. D'ailleurs les 2 ont reçu une ovation lorsque la ROH est venue à Montréal. Suivent Don Paysan, l'un des plus populaire à la NCW depuis quelques années et Twiggy, qui malgré son petit gabarit, jouit d'une grande popularité partout où il passe.

In a very close race, El Generico won the award for most popular for the 3rd time, 2004 being the last time. The vote had to take into consideration only the popularity the wrestlers had in Quebec, but we have to say that Generico was really popular wherever he went this year, either it's in the States, Europe or Japan. His partner Kevin Steen finished was a close second. The two of them received a huge ovation when ROH came to Montreal. Don Paysan is one of the most popular NCW wrestlers over the past years and Twiggy, even though his size, is very popular wherever he goes.

 

Lutteur le plus détesté / Most hated wrestler
Samson

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: Beef Wellington
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Chakal
3e finaliste / 3rd Runner-Up: La Parfaite Caroline

Samson reçoit le titre du plus détesté pour la première fois de sa jeune carrière. Considéré par plusieurs comme étant un des plus beaux prospects au Québec, Samson aura su faire réagir les foules de la NCW entre autres lors de sa rivalité avec Don Paysan, rivalité qui lui a permis de remporté le titre de la NCW. Beef Wellington a pour sa part été largement le plus détesté à la IWS. Chakal est un autre que les fans de la NCW déteste tandis que La Parfaite Caroline s'attire toujours les foudres des fans à la ALF.

Samson wins the award for most hated for the first time of his young career. Considered by many as one of the top prospect in Quebec, Samson was able to connect with the NCW crowd mainly during his feud with Don Paysan. He actually won the NCW championship during that period. Beef Wellington was by far the most hated in the IWS. Chakal was another one that NCW fans didn't like during the year while at ALF, no one was hated more than La Parfaite Caroline.

 

Recrue de l'année / Rookie of the year
Masked Soviet

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: Karen Brooks
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Simon Martel
3e finaliste / 3rd Runner-Up: Dave Mendoza

Dans une autre lutte serrée, Masked Soviet remporte le titre de recrue de l'année. Soviet a remporté la Coupe des Jeunes Lions à la NCW et devient le premier lutteur provenant de la NCW à remporter le titre depuis Alex Price en 2004. Karen Brooks est la lutteuse recrue s'étant le plus fait remarquée en 2008, en faisant ses débuts à la ALF, en plus de lutter à la FCL et la GEW. Il s'en ait fallu de peu pour qu'elle devienne la première fille à remporter le prix. Simon Martel et Dave Mendoza sont 2 recrues luttant pour la R2W et ont définitivement un bel avenir devant eux.

In another close race, Masked Soviet won the rookie of the year award. Soviet won the Young Lions Cup at NCW and becomes the first NCW wrestler to win the award since Alex Price in 2004. Karen Brooks is the female rookie wrestler who had the best performance in 2008, doing her ALF debuts as well as wrestling for GEW and FCL. She almost became the first female wrestler to win the award. Simon Martel and Dave Mendoza are wrestling for R2W and both have a bright future in front of them.

 

Personnalité de l'année / Non-Wrestler of the year
Mr. Tolo

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: Richter Oz McGoth
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Mike Rotch
3e finaliste / 3rd Runner-Up: Bakais

Pour la première fois depuis 2003, Joey Soprano n'est pas gérant ou personnalité de l'année au Québec. Cette année là il avait terminé 2e. Depuis 2004, Soprano avait gagné à chaque année. Le vainqueur de cette année est nul autre que Mr. Tolo, qui a géré Nova Cain à la NCW, l'amenant à gagner le titre Inter-Cités. Tolo aura su se faire détester des fans de la NCW tout au long de l'année, grâce à la rivalité qui a opposé lui et Nova face à Tank. Il a aussi géré Jaime D à la ALF. Richter Oz McGoth fait son entrée dans le Top 4, lui qui gère la carrière de l'énigmatique équipe les McGoths. Mike Rotch est probablement le meilleur commentateur sur DVD au Québec tandis que Bakais trône encore au sommet des meilleurs arbitres.

For the first time since 2003, Joey Soprano is not named manager or non-wrestler of the year in Quebec. That year he finished 2nd. Since 2004, Soprano won every year. This year's winner in none other than NCW's Mr. Tolo. Tolo managed Nova Cain in NCW, making him the Inter-Cities champion. Tolo was able to get under NCW's fans skin throughout the year, mainly because of his feud alongside Nova against Tank. He also managed Jaime D in ALF. Richter Oz McGoth finished in the Top 4 for the first time, managing the enigmatic team of The McGoths all over Quebec. Mike Rotch is surely the best DVD commentator in Quebec while Bakais is still on top as the best referee.

 

Invité de l'année / Import of the year
Awesome Kong

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: AJ Styles
2e finaliste / 2nd Runner-Up: Abyss
3e finaliste / 3rd Runner-Up: Honky Tonk Man

Awesome Kong est la première lutteuse d'importance à venir au Québec et cela lui aura mérité le prix d'invité de l'année. Elle était la tête d'affiche du gala 2e anniversaire de la ALF, faisant face à LuFisto et elle aura attiré plus d'un fan lors de cette soirée. AJ Styles a remporté le tout premier prix pour invité de l'année en 2005 et à son retour au Québec, à la TOW, termine 2e. Sur le même gala de la TOW, un autre lutteur de la TNA y est allé d'une belle performance, en l'occurance Abyss. Finalement, sur une note plus humoristique et nostalgique, le retour du Honky Tonk man à Montréal fut apprécié des fans présents.

Awesome Kong was the first female wrestling superstar to come to Quebec and this was good enough for her to win the award for import of the year. She was main-eventing the 2nd anniversary show at ALF against LuFisto and was well received by the fans. AJ Styles won the very first import of the year award back in 2005 and his comeback in the Belle Province at the TOW event gave him the second place. On the same TOW show, Abyss, another TNA wrestler well performed against Sylvain Grenier. Finally, for bringning back some nostalgia as well as his comedy act he's known for, Honky Tonk Man finished 3rd runner-up.

 

Fédération de l'année / Promotion of the year
IWS

Runner-Up:
1er finaliste / 1st Runner-Up: NCW
2e finaliste / 2nd Runner-Up: ALF
3e finaliste / 3rd Runner-Up: R2W

Pour la 3e année consécutive et la 5e fois en 8 ans, la IWS est choisie la fédération de l'année au Québec. Avec des lutteurs tels Kevin Steen, El Generico, Franky the Mobster, Don Paysan, Super Smash Bros, ils ont un alignement qui ferait rêver plusieurs fédérations. Ils ont aussi pris la relève de la EWR en faisant venir des stars internationales à chaque année depuis sa fermeture. Mais cette année, il s'en ait fallu de peu pour que la NCW gagne le prix. Avec la montée de la nouvelle génération de lutteurs à la NCW, ils ont été capable d'attirer de plus grosses foules et d'avoir de meilleurs réactions de la foule que dans les années passées. La ALF est encore dans le Top 3, malgré le fait que plusieurs lutteuses ont été blessées cette année. LuFisto, Awesome Kong et la performance de certaines jeunes les ont aidé. Finalement, la R2W s'est établit cette année comme la meilleure fédération à Québec. Ils ont un bon mélange de talents locaux, de talents venant de Montréal et certaines des meilleures recrues cette année.

For the 3 straight year and the 5th time in 8 years, IWS is sitting on top of Quebec wrestling. With stars like Kevin Steen, El Generico, Franky the Mobster, Don Paysan, Super Smash Bros they have a roster that many promotions would dream of. They also took the torch from EWR as they bring international stars every year since the closing of the Quebec city promotion. But it was acutally a photo finish race this year as NCW came very close of winning the award. With their young guns on top, NCW was able to get bigger crowd and bigger reaction from the fans than a few years ago. ALF is still in the Top 3, even though many of their wrestlers fell down this year with injuries. LuFisto, Awesome Kong and the performance of some of their young girls helped a lot. Finally R2W established themselves as the best promotion in Quebec city, having a good mix of local wrestlers, Montreal wrestlers and some of the best rookies this year.

 

Prix-Hommage / Editor's Award
Rick Martel

Rick Martel a commencé à lutter vers la fin des années 70. Il a suivi les pas de son frère Michel Martel, qui l'a amené à Calgary pour Stampede Wrestling. Ce fut le début des voyages pour Martel. Il alla ensuite en Nouvelle-Zélande, en Australie, au Japon et en Hawaii où il a même été champion en équipe. En 1980, il fut champion en équipe avec Roddy Piper à la NWA Pacific NorthWest. Toujours en 1980, il gagna le 1er de 2 titres en équipe à la WWWF avec Tony Garea. Il lutta par la suite pour Lutte Internationale, où lui et son ami Dino Bravo faisaient la pluie et le beau temps. Il fut d'ailleurs champion en 1982. En 1984, il s'en alla vers la AWA de Verne Gagne. Martel y remporta le titre Mondial de la AWA face à Jumbo Tsuruta. Il le garda 1 an et demie avant de le perdre face à Stan Hansen. Il retourna à la WWF par la suite, avec Tom Zenk, pour former la Can-Am Connection. Lorsque Zenk quitta la WWF, Martel eut comme partenaire Tito Santana, avec qui il a été champion en équipe en 1987. C'est en se retournant contre Santana que Martel fut pour la toute première fois un détesté de la foule. The Model Rick Martel était donc né. Après quelques années en « Model », il arrêta de lutter pour finalement revenir en 1997-98 avec la WCW, où il a eu une rivalité avec Booker T, ce qui lui permis de remporter le titre TV de la WCW. Une blessure au genou l'a par contre forcé à prendre sa retraite.

Rick Martel began wrestling in the late 70s. He followed in his brother Michel Martel's footsteps, who brought him in Calgary for Stampede Wrestling. It was he beginning of Martel's trips. He then went to New Zealand, Australia, Japan and Hawaii where we even became tag champ. In 1980, he became tag champ in the NWA Pacific North West with Roddy Piper. Also in 1980, he won the first of 2 tag titles in the WWWF with Tony Garea. He then wrestled for International Wrestling, where him and his friend Dino Bravo were a dominant force. He also became champion in 1982. In 1984, he left to Verne Gagne's AWA, where he won the world title against Jumbo Tsuruta. He kept the tile one year and a half before losing it against Stan Hansen. He then went back to WWF with Tom Zenk and formed the Can-Am Connection. Once Zenk left the WWF, Martel became Tito Santana's partner and became tag champ with him in 1987. It's when he turned on Santana that Martel first became hated by the fans. This was when "The Model" Rick Martel was born. After a few years as "The Model" he stopped wrestling until he returned in WCW in 1997-98 where he feuded with Booker T from who he won the TV title. A knee injury forced him to retire.

 

< -- Retour à la Page des Prix de l'Année // Return to Quebec Wrestling Awards

 

 

 

Dernières Mises à Jour
Latest Updates

2 Février 2017
February 2nd 2017

Prix 2016 // 2016 Awards
Les prix de l'année au Québec sont arrivés! // The Quebec Wrestling Wards for 2016 are here!

Nouvelles 2016 // 2016 News
Les nouelles de l'année au Québec sont arrivés! // The Quebec Wrestling News of the year are here!

Temple 2016 // 2016 HOF
3 nouveaux membres ajoutés au Temple de la Renommée! // 3 new members added to the Hall of Fame: - Bobby Maganoff, Gilles Poisson & Richard Charland

Publications


À la semaine prochaine, si Dieu le veut ! : L'histoire inédite de la lutte professionnelle au Québec

 


Maurice "Mad Dog" Vachon

 


Accepted
How the First Gay Superstar Changed WWE

 


L'âge d'or de la lutte au Québec III
Golden Age of Quebec Wrestling II
I

 

 

 

 

 

 
  www.lutte.com - Tous droits réservés 2014